HOME
FOTOGALERIE
ODKAZY
DISKUSE
KONTAKT
DOWNLOAD
INZERCE
ARCHIV

   


pro webmastery
KLIK!



Aeroweb

FlyMag

FAI Gliding Commission

TOPlist

Google

Rekonstrukce navijáku snadno a rychle
28. 4. 2003, sepsal Jan Kárník, kontroloval Jaroslav Podolák

Máte rádi puzzle? S oblibou se hrabete ve šmíru a zvedáte těžké předměty? Pak tohle je článek právě pro Vás...

Podhoubí celé operace

H II Letkov
V zimě 1999/2000 jsme se na Letkově rozhodli zprovoznit starý naviják Herkules II. Náš kus č.265 vyroben v Let n.p. Gottwaldov v roce 1954 a do roku 1991 na něm bylo provedeno 50 906 startů. Fungoval by patrně dodnes, kdyby neznámý svazarmovec nenalil do motoru nevhodný olej. Došlo k poškození olejového čerpadla a vačky, následně pak i klikového hřídele. Pustil jsem se spolu s Ondrou Skálou a dalšími kolegy do sanačních prací. Přeleštili jsme klikový hřídel, vyrobili jsme nové šály a cca milión dalších věcí. Vačku jsme obdrželi i s blokem zadřeného motoru (zlí jazykové tvrdili, že byl vytažen z moře, já ale vím, že nám ho poslali z AK Šumperk - děkujeme). Třešničkou na dortu bylo hydraulické řádkování a hydraulický zdvihák, namontované členy AK Letkov v padesátých letech - původně podvozková noha ze Siebela. Zařízení sestává se převážně z komponentů od firmy Argus. Stačilo několik set hodin práce a 26. 6. 2000 po 10 letech přestávky se na Letkově létalo opět na H II. Patrně nejtěžším úkolem bylo dopravit blok motoru ze Šumperka do Plzně. Nejprve jsem se pokusil dopravit blok vlakem. Nevěda, že název organizace "České dráhy" pochází ze slova "drahý", vydal jsem se na nádraží, kde jsem se jal zjišťovat potřebné informace - překvapivě u přepážky s informacemi. Bylo mi doporučeno, že si mám dopravu zjednat na zavazadlové pokladně. Námítal jsem jedna tuna není zavazadlo, ale bylo mi řečeno, že na dráze mají jenom odborníky a že to není problém. Mužík na zavazadlové pokladně se zaradoval, že má co dělat, říkal: "Motor? Ze Šumperka? Není problém, moment, nahlédnu do seznamu.... Jak jsem říkal není problém, v Šumperku berou do 100 kg. ...Jó tunu, to né a jste si jistý že to není 100kg?". Následovala anabáze nikoliv nepodobná známé pohádce o slepičce, kohoutkovi a studánce. Nakonec jsem se dostal konečně k té pravé úřednici, pila kávu a pokuřovala a pak na mě koukla, brýle na nose, co prý si jako přeju. Byla to žena na svém místě. Trpělivě vyslechla můj problém, rozvážně potáhla z cigarety a zeptala se: "A nechcete si to radši poslat kamionem?". Ukázalo se, že veškerá námaha nebyla marná, že České dráhy dokázaly pomoci - kamionem to stálo polovinu peněz a na domluvu stačily dva telefonáty.

H II Benešov
Na podzim 2000 jsem začal nepravidelně docházet za účelem kotrmelců na benešovské letiště, kde se nacházel také naviják pana Vladimíra Fialy, toho času s blokem roztrženým mrazem. Oprava spočívala v demontáži navijáku, odlití chybějícího kusu bloku z bronzu, svaření a opětovné montáži.

Oprava

H II Kralupy nad Vltavou / Sazená
Někdy na podzim 2001 jsem byl požádán kamarády z Kralup, abych se podíval na jejich naviják, že prý jim vykoukla ojnice z bloku (za chodu, pochopitelně) a že by to potřebovali nejlépe zadarmo opravit. Na opravě navijáku pracoval Jarda Podolák t.č. nelétající člen AK Kralupy. Na letišti měli ještě jeden motor, který nenaběhal skoro nic, byl však nepatrně odlišný, měl hliníkový blok, jiný omezovač otáček, jiný setrvačník a odlišnou přírubu na spojkový koš.

Nejprve jsme chtěli naskládat vnitřnosti z hliníkového motoru do motoru původního, ale motory byly odlišné příliš. Nezbylo než opravit motor s hliníkovým blokem a napasovat ho do rámu navijáku. Museli jsme vyfrézovat mezikruží o průměru cca 60 cm, pomocí kterého jsme propojili původní spojkový koš s novým motorem. To byl asi největší problém. Po montáži motoru pak Jarda musel vyřešit asi milion problémů drobných - vyrobit držák na vrtuli ofukující chladič na blok motoru, upravit lože pro dynamo, předělat táhla k omezovači otáček, vyrobit nejrůznější těsnění... Tyhle práce zabraly prakticky celé jaro.

V květnu Jarda zajistil svaření prasklého rámu navijáku. To jsme ještě žili v domnění, že na léto bude naviják hotov. Namontovali jsme motor do rámu a po provizorním zapojení elektřiny jsme stroj pokusně nastartovali. Zjistili jsme, že nám do chladiče protéká olej a naopak voda do olejové vany. Na mé námitky, že je to vlastně zdařilá úprava a nikoliv porucha, protože v takto propojených okruzích je chladič chráněn proti korozi a olej je efektivně chlazen a chráněn proti vzplanutí, nikdo nebral ohled. Byli jsme nuceni motor znovu rozebrat, vyfrézovat původní zkorodovanou trubici vedoucí olej skrz válce do hlavy motoru a nahradit ji.

Největší kámen úrazu se objevil právě zde: nákup silnostěnné trubky v plzeňské Feroně. Tam na moji návštěvu evidentně nebyli připraveni. Na vrátnici jsem byl dotazován na SPZ auta, kterým jsem přijel. Odpověděl jsem podle pravdy, že SPZ autobusu MHD jsem si nezapamatoval. Vrátná nejprve telefonovala na všechny strany, pak mě postavila i s baťůžkem na zádech na váhu pro kamiony a do kolonky SPZ napsala číslo mého občanského průkazu. Pak už šlo všecho hladce, úředníci si mě předávali, až papír šustil, a já se postupně dostal až do skladu. Ve skladu prodlévající mužíci tvrdili, že jsou kompetentní a schopní mi zakoupený materiál vydat. Zajásal jsem a předal jim v předchozích hodinách vyhotovené dokumenty. Leč nejásal jsem dlouho. Mužík, co studoval papíry děl: "Vždyť to jsou trubky! Jó mladej pane, my umíme vydávat jenom plechy. To si musíte počkat na kolegyni, asi zase někde svačí." Kolegyně se dostavila za 20 minut. Pomohl jsem jí trubky najít a rozbalit, pak chtěla pětimetrovou trubku řezat napůl, i když jsem jí výslovně řekl, že chci 5x 1,2m, pak šla pro metr, že mají ve skladu jeden dohromady a pak metr skutečně našla a trubku rozřezala, jak jsem požadoval a najednu byl nákup vyřízen (za 2h 50min).

Přišlo léto a na naviják pro samé létání nezbýval čas. Další práce, převážně na rámu karoserii prováděl Jarda Podolák celý podzim. Že nezanedbal ani estetickou stránku věci dokládají přiložené fotografie. V prosinci jsem motor seřídil a vyrobil definitivní olejovou nádrž. Při této příležitosti se celý realizační tým vyfotografoval před nastartovaným navijákem. Jarda také zajistil za pomoci dvou odborníků zapojení elektrické soustavy.

A tak kousek po kousku se nám podařilo naviják opravit a 20. 4. 2003 nadešel velký den - v Kralupech se opět létaly navijáky s H2.

Jestli někoho zajímají technické detaily, najde je právě zde.

-Jan Kárník-

Komentovat:
Jméno:
Zpráva:

Zbývá  znaků.




Home Diskuse Fotogalerie Odkazy Kontakt Archiv
  AKTUALITY
Plachtařské plesy
23.1.2010 - Hodkovice
20.2.2010 - Hranice
6.3.2010 - Zbraslavice

Naviter news SeeYou 3.94, SeeYou Mobile 3.12, ConnectMe 2.17. Více na www.naviter.si.

  ODKAZY











POTK

Letecké Fórum - vše o vrtulnících a letadlech

Air cafe Brno

Mareček.cz